Akateemisesta mielenkiinnosta tuli testattua Polaris 500 EFI traktorin eteneminen erinomaisesti auratulla jääalueella. Kumeina 27" polariksen orggiskumit ja testiä varten kaasukahvan rajoitinlipareet poistettu.
Kiihtyyvyys alussa oli kerrassaan veretseisauttavaa välillä 0...50mph, mutta siitä ylöspäin vauhti kasvaa hitaasti ja varmasti. Tuli myös todettua, että rauhallisella kiihdytyksellä suurimmat nopeudet saa kuitenkin 2x4 moodissa.
Kun kaasuläppä on aivan pohjassa, kirittää Polle vauhdin oman mittarinsa mukaan 68mph tasolle. Silloin matkanteko on kuitenkin järjetöntä vatkaamista. Kuskin kuuluu olla rähmällään tankin päällä ja silmät kastuu joka tapauksessa edestä hakkaavan tuuliviiman voimasta.
Tarkempana vertailuna GPS nopeuteen täytyy tosin sanoa, että vaikka alimmat mittarinopeudet pitävät kohtalaisen hyvin kutinsa, todellinen mittarivirhe näyttäisi kasvavan rajusti ylöspäin kivuttaessa. Todellinen huippunopeus jää varmasti vähintään sen viitisen mailia mittarinopeudesta. GPS maksimivauhdit näyttivät jäävän login mukaan 109km/h tasolle. Ja se on ajo-ominiaisuuksien perusteella aivan kohtuuton ylinopeus.
Senpä vuoksi rajoitinlipareet jälleen paikallaan ja ajellaan mönkijällä kuten mönkijällä kuuluu ajella - edes vähän ihmisiksi.